Anders Lorentzson

Basbaryton / Bas

Den svenske basen Anders Lorentzson sjunger under hösten Riddar Blåskägg i Riddar Blåskäggs borg vid National Theatre Brno i Tjeckien, vilket följs av Zuniga i Carmen på GöteborgsOperan. Till våren väntar rollen som Arkel i Pelléas et Mélisande vid Den Norske Opera i Oslo.

Förra säsongen framträdde Anders som Kolenaty i Fallet Makropulos och Banquo i Macbeth på GöteborgsOperan, samt Arkel i Pelléas et Mélisande på Kungliga Operan i Stockholm.


Anders Lorentzson tillhör GöteborgsOperans solistensemble och har där framträtt i ett flertal roller såsom Riddar Blåskägg, Figaro i Figaros Bröllop, Leporello i Don Giovanni, Osmin i Enleveringen ur Seraljen, Mefistofeles i Faust, Colline i La Bohème, Scarpia i Tosca, Kungen i Aida, Banco i Macbeth, Filip i Don Carlos, Wotan i Valkyrian, Hans Sachs i Mästersångarna i Nürnberg samt titelrollerna i Den flygande holländaren och Falstaff.


Anders Lorentzson har synts i en rad roller på Kungliga Operan såsom Sparafucile i Rigoletto, Titurel i Parsifal och Basilio i Barberaren i Sevilla och Kommendören i Don Giovanni. Anders Lorentzson har även gästat Metropolitan Opera där han varit cover för de båda rollerna Sarastro i Trollflöjten och Pogner i Mästersångarna i Nürnberg.


Anders Lorentzson har även gästat Malmö Opera, Drottningholms Slottsteater, Operan i Vilnius, festivalen i Savonlinna, Bolshoi i Moskva, Prags Nationalopera samt operahus i Ljubljana, Ravenna och Taipei.


På konsertscenen framträder Anders Lorentzson i verk som Händels Messias, Mozarts Requiem, Haydns Skapelsen och Verdis Requiem.

 
Anders Lorentzsons utvecklade basröst ger all önskvärd kraft åt Don Giovannis ödesdigra dom (SvD 17 mars 2014)

Uppdaterad oktober 2016