Elisabeth Meyer

Sopran

Den unga svensk-schweiziska sopranen Elisabeth Meyer har denna säsong framträtt som Pamina i Trollflöjten vid Kungliga Operan i Stockholm. I sommar gästar hon Opera Hedeland i Danmark där hon sjunger Musetta i La Bohème och till hösten är hon åter aktuell på Kungliga Operans scen, denna gång som Mina i urpremiären av Victoria Borisova-Ollas opera Dracula.


Elisabeth Meyer har tidigare framträtt som Donna Anna i Don Giovanni på Kungliga Operan och hon har gästat Folkoperan i Stockholm med rollerna Olympia, Antonia och Giulietta i Hoffmanns äventyr. Elisabeth har även gjort Greta i Hans och Greta på GöteborgsOperan och hon har sjungit Arbate i Mozarts Mitridate, Re di Ponto samt Ljussnytaren i jubileumsoperan Rokokomaskineriet av Jan Sandström, båda på Drottningholms Slottsteater.


Tidigare säsonger har hon sjungit roller som Donna Anna i Don Giovanni vid Opera Hedeland och Pamina vid Malmö Opera. Hon har sjungit Adèle i Läderlappen vid Operan i Stockholm och titelrollen i J.M. Kraus opera Proserpin vid Musikfestspiele Potsdam Sanssouci. Bland hennes tidiga operaengagemang märks Ginerva i Händels Ariodante vid Drottningholm och Lizzy i Daniel Nelsons Pride and Prejudice vid Vadstenaakademien.


Elisabeth Meyer studerade vid Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm där hon tog examen 2010. Hon fortsatte sin utbildning vid Dutch National Opera Academy i Amsterdam och vid Internationales Opernstudio vid Opernhaus Zürich.


Under sin studietid har Elisabeth gestaltat hela roller på scenen bl.a. Susanna i Figaros Bröllop, Giulietta i Bellinis I Capuleti e i Montecchi, titelrollen i Massenets Manon, Adina i Kärleksdrycken, Poppea i Poppeas kröning, Choryphée i Rossinis Greven Ory, Helena i Brittens En midsommarnattsdröm, Thérèse i Poulencs Brösten på Tiresias och Créuse i Charpentiers Medea.


Elisabeth Meyer har en bred konsertrepertoar och har framträtt med Bachs Jauchzet Gott, Juloratoriet, Magnificat, Matteuspassionen, Johannespassionen och H-moll mässan, Brittens Les Illuminations, Faurés Requiem, Mozarts Requiem och C-moll mässa, Brahms Ein Deutches Requiem, Haydns Die Schöpfung, Die Jahreszeiten, Kleine Orgelmesse och Missa Brevis, Händels Messias och Solomon, Mendelssohns Paulus, Hear my prayer och Salve Regina, Rheinbergers Der Stern von Betlehem, Rutters Magnificat, Schuberts och D. Scarlattis Salve Regina, Saint Saëns Juloratoriet och L-E Larssons Förklädd Gud.


Elisabeth har mottagit ett stort antal stipendier, bl.a. Swiss Student Singing Award 2008 och Special Soloist-Prize 2010. Hon har blivit tilldelad Christina Nilsson-stipendiet 2009, Martin Öhman-stipendiet 2011 och senast Richard Brodin-stipendiet från Kungliga Operan i Stockholm 2013.

"Och Elisabeth Meyer är rent oförglömlig i rollen som Stella/Olympia/Antonia/Giulietta – den ”mörka kontinent” av kvinnor som är det undflyende och dunkla målet för Hoffmanns begär.”.”... 

Dagens Nyheter, 6 mars 2015, Martin Nyström


Uppdaterad juni 2017