Johanna Rudström

Mezzosopran

Johanna Rudström kommer under denna säsong lägga två nya roller till sin repertoar, båda vid Kungliga Operan i Stockholm. Hon inledde hösten med Rossinis Askungen där hon sjöng huvudrollen som Askungen, Angelina och nu i vår följer rollen som Olga i Tjajkovskijs Eugen Onegin. Johanna kommer även under året synas som Dimitri i Giordanos Fedora och Karolka in Jenůfa på samma scen.


Johanna Rudström har de senaste åren kunnat ses i ett flertal roller på Kungliga Operan; Cherubino i Figaros Bröllop, Flosshilde i Rhenguldet och Ragnarök samt Rossweisse i Valkyrian. Johanna har även sjungit Arsamenes i Händels XerxesMercedes i Carmen, Blomsterflicka i Parsifal och Den okända unga kvinnan i nyskrivna operan Medea av Daniel Börtz.


Johanna Rudström medverkade förra säsongen i konsertanta framföranden, samt skivinspelning, av Boris Gudonov i rollen som Fjodor med Göteborgs Symfoniker under ledning Mo Nagano. Konserterna gavs på Göteborgs och Stockholms Konserthus.


Johanna har tidigare gästat Operan i Genève där hon framträtt i rollen som La Styliste i Cherubinis Medea. Hon har även medverkat i den nyskrivna operan Son of Heaven av japanska tonsättaren Moto Osada vid Vadstena-Akademien.


Johanna Rudström tog sin examen från Operahögskolan i Stockholm under våren 2014. Hon har även studerat vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium och vid Musikhögskolan i Malmö. Sommaren 2013 medverkade Johanna Rudström i Vadstena-Akademiens uppsättning av Marie Samuelssons Jorun orm i öga.


De roller hon studerat och framfört, helt eller delvis, på Operahögskolan innefattar Sextus i Titus mildhet, Rosina i Barberaren i Sevilla, Meg Page i Falstaff, titelrollen i Askungen, Octavian i Rosenkavaljeren, Kompositören i Ariadne på Naxos och Dorabella i Così fan tutte.


Mezzosopranen Johanna Rudström är utmärkt som den dödsbringande Gudrun, den älskande Oddrun och den hårdfjällade Helga. (Svenska Dagbladet, 22 juli 2013)


Uppdaterad mars 2018