Kerstin Avemo

Sopran

Den internationellt efterfrågade svenska sopranen Kerstin Avemo har under våren gästat Det Kongelige Teater i Köpenhamn där hon framträtt som Leticia Maynar i The Exterminating Angel av Thomas Adès. Närmast väntar rollen som Leilah/Lilith i Kungliga Operans världspremiär av Tristessa av Johan S. Bohlin, vilket följs av rollerna som Juliette i Nyckeln till Drömmarna av Martinů och Kvinnan i Vox Humana av Poulenc på GöteborgsOperan där Kerstin från och med denna säsong är knuten som solist, samt som ambassadör för operahuset.


Kerstin har de senaste säsongerna framträtt som Maid i Thomas Adès Powder her face på La Monnaie i Bryssel och på Polska Nationaloperan. Hon har sjungit Gilda i Rigoletto på Staatstheater Darmstad, samt Nattens Drottning i Trollflöjten och Mélisande i Pelléas och Mélisande på Kungliga Operan, Kerstin har även synts på GöteborgsOperans scen där hon 2017 gjorde ett bejublat rollporträtt av Violetta i La Traviata. Kerstin har även medverkat vid Drottningholms Slottsteaters jubileumsopera Rokokomaskineriet, med rollen som Fru Frisör och i deras senaste produktion av Rameaus Pygmalion.


Sommaren 2015 gästade Kerstin Festivalen i Bregenz där hon sjöng Olympia/Giulietta i Hoffmanns äventyr. Kerstin har tidigare sjungit Atalanta i Xerxes på Artipelag under ledning av Jean-Christophe Spinosi, följt av gästspel vid Operan i Versaille och konserter i Madrid och Moskva. Kerstin har gjort en hyllad Despina i Così fan tutte i regi av Michael Haneke (vinnare av Guldpalmen i Cannes) på Teatro Real i Madrid, La Monnaie i Bryssel och Wiener Festwochen (TV-sänd av ARTE). Hon har sjungit Eurydike/Orfeus och Eurydike på GöteborgsOperan, och kreerat föreställningen Schwanengesang D744 i regi av prisbelönte Romeo Castellucci vid Festival d'Avignon, La Monnaie, på Théâtre Des Bouffes Du Nord i Paris och senast i Luxembourg 2017.


Kerstin Avemo har gjort huvudrollen i Hosokawas Hanjo i uppmärksammad regi av Calixto Bieito på Ruhrtriennalen, Sophie/Rosenkavaljeren i Otto Schenks legendariska uppsättning i Genève, Violetta/La traviata i Weimar, Gilda/Rigoletto (Weimar, Kungliga Operan, Folkoperan) samt Adele/Läderlappen på Kungliga Operan. Hon har sjungit Zerlina/Don Giovanni (Festival d’Aix-en-Provence, Bolsjoj i Moskva), titelrollen i Lucia di Lammermoor (GöteborgsOperan, Folkoperan), Blondchen/Enleveringen ur seraljen (Oper Frankfurt, Oper Zürich), samt Ophélie/Hamlet och Oscar/Maskeradbalen (Deutsche Oper am Rhein). För sin sensationella Lulu (GöteborgsOperan) belönades hon med både Svenska Dagbladets operapris och Tidskriften Operas pris. Hennes klara, höga sopran och starka scenpersonlighet har gett färg åt flera moderna verk, såsom Kristin i Philippe Boesmans tonsättning av Strindbergs Julie och Wendla Bergmann i Benoît Merniers opera på Wedekinds Frühlings Erwachen (båda med urpremiär på La Monnaie).


Med en omfattande konsertrepertoar sjunger Kerstin Avemo verk som Bachs passioner, Brahms Ein deutsches Requiem, Carmina Burana, Mozarts C-mollmässa, Mahlers andra och åttonde symfoni samt romanser. Hon framträder regelbundet med de svenska symfoniorkestrarna och har hörts på en rad europeiska scener som Palais des Beaux Arts i Bryssel, Berliner Philharmonie, Oslofilharmonien samt Théâtre des Champs-Elysées och Théâtre Châtelet i Paris. På CD återfinns Kerstin Avemo bland andra på Renée Jacobs inspelning av Händels Messias (Harmonia Mundi) och på DVD i Christoph Loys Enleveringen ur Seraljen (Oper Frankfurt) och Hanekes Così fan tutte


Kerstin Avemo är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm. 2016 tilldelades hon H.M. Konungens medalj Litteris et Artibus för sina framstående konstnärliga insatser som operasångerska.


The exterminating angel - Kerstin Avemo briljerar i exceptionell opera

"Adès har alltid extrema sopranroller i sina operor. Som sångerskan Leticia rör sig svenska Kerstin Avemo fullständigt oberört i trestrukna oktaven, där hon briljerar med höjdtoner som kanske aldrig tidigare framförts på en operascen. Och hon använder sin röstakrobatik till ett genomfört porträtt av en vilsen diva." (Bo Löfvendahl SvD 28 mars 2018)


"Svart blir självlysande. Kerstin Avemo får liv och död att byta plats" (Martin Nyström Dagens Nyheter, 7 maj 2017)


”Kerstin Avemo briljant i rollen som Violetta"

"Kerstin Avemo gör en briljant gestaltning av rollen som Violetta i Göteborgsoperans uppsättning av La Traviata, en föreställning som nu efter tio år är tillbaka på repertoaren. Magnus Haglund imponeras av konsekvensen och den geometriska precisionen i regissören David Radok och scenografen Lars-Åke Thessmans version av Verdis klassiska opera." (Magnus Haglund Göteborgs-Posten, 7 maj 2017)


... l'une des plus incroyables actrices chantantes qui soient / en av de mest fenomenala sjungande aktriser som finnes... (Renaud Machart i Le Monde, 25 juni 2013)

 

oktober 2018