Peter Mattei

Baryton

Med framträdanden på prestigefyllda scener som Metropolitan i New York, Teatro alla Scala i Milano, Covent Garden i London, Opéra National de Paris och Salzburger Festspiele, har Peter Mattei etablerat sig i toppskiktet av internationellt verksamma sångare. Sedan det internationella genombrottet som Don Giovanni i Peter Brooks produktion i Aix-en-Provence har Peter Mattei gjort bejublande framträdanden i denna roll på scener som Metropolitan, Kungliga Operan, Den Norske Opera, Scottish Opera, Opéra National de Paris (regi Michael Haneke), Staatsoper Berlin, Teatro alla Scala, Wiener Staatsoper och Opernhaus Zürich.


Peter Mattei framträder denna säsong som Greven i Figaros Bröllop på Wiener Staatsoper, Posa i Don Carlo vid Opernhaus ZürichFigaro i Barberaren i Sevilla på Metropolitan opera, samt titelrollen i Eugen Onegin både vid Metropolitan och vid Opéra National de Paris. Föregående säsong inkluderade Wolfram i Tannhäuser på Metropolitan och Amfortas i Parsifal vid Kungliga Operan i Stockholm. 


Peter Mattei har sjungit Greven i Figaros Bröllop (Metropolitan, La Monnaie, Salzburg, Lyric Opera Chicago, San Francisco, Bayerische Staatsoper München, Metropolitan och Paris), Figaro i Figaros Bröllop (Kungliga Operan, Glyndebourne Festival), Figaro i Barberaren i Sevilla (GöteborgsOperan, Aix-en-Provence, Metropolitan), Eugen Onegin (La Monnaie, Aix-en-Provence, Salzburg, Wiener Staatsoper, Metropolitan, Paris), Wolfram i Tannhäuser (Metropolitan, La Scala), Marcello i La Bohème (La Monnaie, Metropolitan), Posa i Don Carlos (Kungliga Operan, Den Norske Opera), Belcore i Kärleksdrycken, Guglielmo i Così fan tutte och Pentheus i Börtz Backanterna i Ingmar Bergmans regi (Kungliga Operan).


Peter Mattei har sjungit titelrollen i Billy Budd (Frankfurt, GöteborgsOperan), Shishkov i Från de dödas hus (Metropolitan, La Scala). Han har sjungit Don Fernando i Fidelio i konsertanta framföranden vid Lucerne Festival under ledning av Claudio Abbado, en roll han återkom till på La Scala under ledning av Barenboim (säsongsöppning). Han har sjungit Jeletsky i Spader Dam (Metropolitan) och våren 2013 gjorde han en sensationell rolldebut som Amfortas i Parsifal på samma scen. Säsongen efter gjorde han ytterligare succé i Wagnerfacket då han sjöng Wolfram på Staatsoper Berlin under ledning av Barenboim.


Peter Mattei är även en eftersökt gäst på världens konsertscener och har framträtt med Mahler Chamber Orchestra, Gewandhausorchester, Concertgebouw Orchestra, Berliner Philharmoniker, London Symphony Orchestra, Boston Symphony Orchestra, Chicago Symphony Orchestra och de ledande orkestrarna i Sverige och Norden, i verk som Brahms Ein deutsches Requiem, Sibelius Kullervo, Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen och Des Knaben Wunderhorn, Bachs Matteuspassionen och Johannespassionen, samt Zemlinskys Lyrische Sinfonie. Han har sjungit under ledning av dirigenter såsom Sir Georg Solti, Claudio Abbado, Riccardo Muti, Daniel Barenboim, Sir Colin Davis, Esa-Pekka Salonen, Herbert Blomstedt, Daniel Harding, Jeffrey Tate, Riccardo Chailly, Antonio Pappano, Sir Andrew Davis, John Eliot Gardiner och Gustavo Dudamel.


På CD kan Peter Mattei höras som Chorèbe i Berlioz Trojanerna (London Symphony Orchestra/Colin Davis; tvåfaldigt Grammybelönad), Rodrigo i Don Carlos (Kungliga Hovkapellet/Alberto Hold-Garrido), i Mahlers Symfoni nr 8 (Concertgebouw Orchestra/Riccardo Chailly), Don Giovanni (Mahler Chamber Orchestra/ Harding), Peer Gynt (Estonian National Symphony Orchestra/Paavo Järvi), Kullervo (London Symphony Orchestra/Davis) och Matteuspassionen (Berliner Philharmoniker/Abbado). Under våren 2011 utkom hans första solo-CD Great baritone arias (BIS). Både hans Figaro i Barberaren i Sevilla, Amfortas i Parsifal och Eugen Onegin på Metropolitan har nått miljonpublik vid digitala direktsändningar till biografer världen över.


Peter Mattei fick sin utbildning vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Operahögskolan i Stockholm och debuterade 1990 på Drottningholms Slottsteater som Nardo i La Finta Giardiniera. År 2004 utnämndes Peter Mattei till Hovsångare.


Och när Peter Mattei i rollen som den olycklige Shishkov sjunger sin 20 minuter långa och dramatiska monolog i slutet av föreställningen – i dialog med Janaceks suggestiva musik - då kan jag inte låta bli att tänka på konstens kraft. Ett sådant vitalt och välljudande konstnärligt samarbete som det som serverades på La Scala i går kväll är verkligen något att glädjas åt. (SR Kulturnytt den 1 mars 2010)

 

Uppdaterad maj 2017