Sofie Asplund

Sopran

Den unga åländska sopranen Sofie Asplund har inlett hösten med rollen som Susanna i Figaros Bröllop, vilket följs av Gilda i Rigoletto på Den Norske Opera i Oslo. 2018 sjöng Sofie sin första Zerbinetta i Ariadne på Naxos på GöteborgsOperan, en roll för vilken hon mottog fantastiska recensioner och nominerades till Operapriset 2018 av tidningen Opera. Våren 2019 innefattade rollen som Constance i Karmelitsystrarna och Zerlina i Don Giovanni, båda på Kungliga Operan i Stockholm. Sofie framträdde även som Anne Truelove i Rucklarens väg under ledning av Barbara Hannigans i hennes ’Equilibrum young artists’ projekt, med föreställningar i München med Münchner Philharmoniker, samt på Europaturné med Ludwig Orchestra till Amsterdam, Paris. Hamburg, Dresden och Dortmund.


Sofie Asplund har tidigare gästat Kungliga Operan med roller som Susanna och Barbarina i Figaros bröllop, Olga Sukarev i Giordanos Fedora och Oscar i Maskeradbalen. Hon har framträtt i rollen som Erste Magd in Strauss’ Daphne på Staatsoper Hamburg och på Operan i Basel. Sofie har gästat Malmö Opera där hon sjungit Oscar, Sophie i Rosenkavaljeren och Pousette i Manon. Hon har framträtt som Titania i En midsommarnattdröm och Räven i Den listiga lilla räven på Läckö slott och som Carolina i Il matrimonio segreto på Drottningholms Slottsteater. På Vadstena Akademien har Sofie bl. a gjort rollen Lydia i Stolthet och fördom. Hon har även sjungit Kunigunda i Bernsteins Candide och Eurydice i Orfeus i underjorden av Offenbach i sceniska konsertversioner. Sommaren 2018 var Sofie med i Opera Warbergs allra första uppsättning; Mozarts Enleveringen av Seraljen där hon sjöng Blondchen.

 

Sofie har även gjort klassiska musikalroller såsom Maria i West Side Story på GöteborgsOperan och Christine Daaé i The Phantom of the Opera, både på GöteborgsOperan och i Finlands Nationaloperas nya uppsättning där hon rosats av recensenter för sin insats.


Sofie Asplund fick sin examen på Operahögskolan i Stockholm våren 2013. Hon var tidigt knuten till GöteborgsOperan, där hon gjorde en lovordad debut som Susanna i Figaros bröllop, vilket följdes av rollerna Greta i Hans och Greta och Gilda i Rigoletto.

 

Sofie framträder ofta i konsertsammanhang och på repertoaren återfinns verk som Brahms requiem, Mozarts requiem, Kröningsmässan, Exultate Jubilate och c-moll mässan. Hon har sjungit Bachs Magnificat och Johannespassion och Matteuspassion, Skapelsen av Haydn, Pergolesis och Poulencs Stabat Mater, Orffs Carmina Burana samt Förklädd Gud av Lars-Erik Larsson.


Sofie Asplund blev 2018 belönad med Sten A Olssons stora kulturstipendium. Hon har flera gånger nominerats till Solistpriset och mottagit 2015 års Rosenborg-Gehrmans stipendium. 2013 utsågs hon både till Anders Wall och Birgit Nilsson-stipendiat och har även mottagit stipendier från bl.a. Kungliga Musikaliska Akademien och Drottningholmsteaterns vänner. 2018 utsågs hon till vinnare av nya, nationella sångtävlingen Schymberg Award.


oktober 2019


"Sofie Asplund was an unforgettable Zerbinetta. Her stage presence was fizzing with outward mischief but she convincingly showed her true (and more complex) feelings in her tender meeting with the Composer... Ms Asplund’s heavenly coloratura simply soared without strain, with the shimmering sweetness of a lyrical soprano right to the top. Zerbinetta’s famous aria was genuinely moving, not just a technical showpiece.."  (Niklas Smith, Seen and Heard International, 2018-02-19)


Sofie Asplunds gestaltning av Gilda är en fenomenal prestation, så kristallklar i klangen och med en fantastisk melodisk rörlighet, inte minst i den långa arian före paus där hon flyger högt i sin förrädiska förälskelse. De akrobatiska luftsprången och belcanto-piruetterna låter självklara och förbluffande naturliga. (Göteborgs­-Posten 17 april 2015)


Sofie Asplund was the page, Oscar. She is a brilliant coloratura soprano who gave a convincing interpretation. The director played on the gender confusion by dressing Oscar up as a woman during the masked ball, which provided an interesting twist. Asplud featured the best Italian pronunciation of the entire production which, together with her vocal agility and pure tone colour, turned her performance into one of the highlights of the evening. (Laura Servidel, Bachtrack 1 mars 2017)