Ida Falk Winland

Sopran

Den svenska sopranen Ida Falk Winland är just nu aktuell på Kungliga Operan där hon sjunger sin första Gilda i Rigoletto. Ida gör även under våren rollen som Nedda i Pajazzo, vilket följs av Grevinnan i Figaros Bröllop, båda på GöteborgsOperan. Föregående säsong inledde Ida på Opéra National de Paris där hon sjöng Fiordiligi i Così fan tutte, följt av rollen som Adalgisa i Norma i Göteborg. Till hösten sjunger hon åter Grevinnan i Göteborg och återvänder sedan till Kungliga Operan där hon gör sin första Violetta i La traviata.


Ida har tidigare synts i roller som Pamina i Trollflöjten och Romilda i Xerxes på Kungliga Operan i Stockholm. Hon har sjungit First Niece i Peter Grimes på Teatro alla Scala i Milano, Donna Anna i Don Giovanni på Helsinki Festival, Cunégonde i Bernstein’s Candide på Opéra National de Lorraine i Nancy och Cecily i Barry’s The Importance of Being Earnest på Covent Garden i London och Opéra National de Lorraine. Ida gjorde sin Glyndebourne Festival debut i rollen som Daggfen i Hans och Greta och hon har sjungit Poppea i Händels Agrippina vid Internationale Händel-Festspiele i Göttingen.


Ida Falk Winland har varit en återkommande solist vid GöteborgsOperan där hon framträtt i roller som Ilia i Idomeneo, Morgana i Alcina, Cleopatra i Julius Caesar, Rosina i Barberaren i Sevilla och Susanna i Figaros bröllop.


Ida Falk Winland har arbetat med dirigenter som Esa-Pekka Salonen, Sakari Oramo, Marc Minkowski, Gustavo Dudamel, Daniel Harding, och Valery Gergiev. Hon är en ofta anlitad konsertsolist och har sjungit med såväl Kungliga Filharmonikerna och Sveriges Radios Symfoniorkester som med Göteborgs Symfoniker.


På CD kan Ida Falk Winland höras i Bachs h-mollmässa under ledning av Jonathan Cohen (Hyperion Records), Haydns Skapelsen med Philipp von Steinaecker (Fra Bernardo) och på en solo-CD där hon framför sånger av Copland, Nystroem och R. Strauss.


Ida Falk Winland är utbildad vid Royal College of Music och National Opera Studio i London.



Ida Falk Winland som får sin Morgana att tända och spraka som vore hon i stånd till att ändra på operans förutsättningar och spränga murarna på egen hand. (Dagens Nyheter 7 februari 2011) 


Uppdaterad januari 2019