Anton Ljungqvist

Basbaryton / Bas

Basbarytonen Anton Ljungqvist har föregående säsong framträtt som Shaunard i La Bohème på GöteborgsOperan, samt framträtt som Mr Gedge, eller Viking Munk som rollen döpts till, i Wermland Operas uppsättning av Brittens Albert Herring. Säsongen innan har Anton varit på turné med Wermland Opera och han har även gästat Bergen Nasjonale Opera där han medverkat i deras produktion av Bernsteins Candide.

                         

Anton har tidigare framträtt i Wermland Operas Trilogin, där han sjungit rollerna Figaro i både Barberaren i Sevilla och Figaros bröllop, samt Fernando i Fidelio. Han har även gjort rollen som Eisenstein i Läderlappen på samma scen. På GöteborgsOperan har Anton tidigare synts i roller som Doktor Grenvil i La Traviata, samt Horatius och Förste dödgrävare i Thomas Hamlet. Anton har framträtt som Sharpless i Madama Butterfly på Folkoperan och på Bergen Nasjonale Opera har han framträtt som Dandini i Askungen och i rollen som Johan i den nyskrivna Alt om min familie. Anton har sjungit Zuniga i Carmen, samt medverkat i Daniel Fjellströms Tusen och en natt, båda på Malmö Opera och han har även gestaltat rollen som Collatinus i Brittens The Rape of Lucretia på Vattnäs Konsertlada.


På konsertscenen sjunger Anton Ljungqvist verk som Bachs Johannespassionen, Mozarts Requiem och Mozarts Kröningsmässa, Brahms Ein deutsches Requiem, Faurés Requiem och Duruflés Requiem. 2017 medverkade Anton som solist under Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkesters Trettondagskonserter, som sändes i SVT. Han gjorde även rollen som Mitjuka i Boris Godunov med Göteborgs Symfoniker under ledning av Kent Nagano, med konserter i Göteborgs och Stockholms konserthus.


Anton Ljungqvist är utbildad på Operahögskolan i Stockholm där han tog examen 2011. Han har belönats med en rad stipendier, såsom Joel Berglund-stipendiet och Kungliga Musikaliska Akademiens stipendium.


På CD kan Anton Ljungqvist höras som Arnold Messenius i Jacopo Foronis Cristina, regina di Svezia.



Sällan har väl faktotum-arian, Figaros så välkända entré i dramat, gjorts charmfullare och mer avväpnande än här. (Värmlands Folkblad 8 november 2014)


Juli 2020