Joachim Bäckström

Tenor

Joachim Bäckström inledde säsongen med rollen som Don José i Carmen på GöteborgsOperan. Under våren gjorde Joachim sin rolldebut som Siegmund I Valkyrian på Kungliga Operan.


Föregående säsong sjöng Joachim sin första sin första Erik i Den flygande holländaren på Finlands Nationalopera. Våren 2019 innehöll ytterligare två rolldebuter då Joachim sjöng Turiddu i Cavalleria Rusticana, följt av rollen som Michel in Martinůs Trois fragments de Juliette, båda på GöteborgsOperan.


Joachim Bäckström har tidigare framträtt som Den falske Dmitrij i Boris Godunov och som Theseus i Monster in the Maze på GöteborgsOperan. Joachim sjöng även Don José i Carmen vid Wuppertaler Bühnen i Tyskland och gästade Metropolitan Opera där han var cover för rollen som Tamino i Trollflöjten, en roll som framträtt i tidigare vid Operan i Genève, Det Kongelige Teater i Köpenhamn och Kungliga Operan i Stockholm. 2017 sjöng Joachim Bäckström sin första Hoffmann i Hoffmanns äventyr vid Musiktheater im Revier och han framträdde som Don José i Carmen på GöteborgsOperan, en roll som han även framträtt i på Det Kongelige Teater i Köpenhamn, vid Finlands Nationalopera i Helsingfors, på Malmö Opera och på Opera Østfold i Norge.


Bland Joachims tidigare roller finner vi Laertes i Thomas Hamlet/GöteborgsOperan och Hertigen i Rigoletto/NorrlandsOperan. Han har sjungit Atis i Joseph Martin Krauss Proserpin i Potsdam Sanssouci och hans många roller vid Malmö Opera innefattar Tamino, des Grieux i Massenets Manon, Rodolfo i La Bohème och Romeo i Gounods Romeo och Julia, Pinkerton i Madame Butterfly, Steva i Jenufa och Cavaradossi i Tosca i en kammarversion på turné i södra Sverige.


Joachim Bäckström studerade på Operaakademiet i Köpenhamn och gjorde redan under sin studietid debut i januari 2010 som Don José på Operan i Köpenhamn.


Joachim Bäckström har mottagit en rad stipendier såsom Birgit Nilsson, Christina Nilsson, Jussi Björling Society, Oscar Crawford, Odd Fellow och Idella Foundation.



"Joachim Bäckström captivated as Don José in only his second role at the Gothenburg Opera (...). His bright tenor sounded like a clarion all the way to the top notes, but was equally capable of sublime emotion in ‘La fleur que tu m’avais jetée’. Mr Bäckström’s acting explored the contradictions of Don José’s character, with flashes of his jealous and violent side showing before the terrifying eruptions of the last two acts, but also a believable understanding of the sense of duty that so bitterly disappoints Carmen in Act II"

Niklas Smith - Seen and Heard International, Dec 12 2016



Juni 2020